Přinášíme vám online textové a fotografické zpravodajství ze zasedání synodu Českobratrské církve evangelické, které probíhá od 23. do 25. května 2024 v Komunitním centru Matky Terezy v Praze na Chodově.
Níže najdete záznam jednání z pátku 24. května 2024.
(Disclaimer: online reportáž v žádném z bodů nenahrazuje oficiální verifikovaný zápis a nemá ambici precizně a úplně tlumočit přijatá usnesení synodu. Naším zájmem je nabídnout vám rychlé a stručné shrnutí toho podstatného, a to i za cenu určitého zjednodušení. Děkujeme za pochopení.)
22:43 | Dnešní jednací den zakončuje Daniel Freitinger modlitbou. Sálem zní píseň "Už mi oči tíží sen". Pro dnešek se s vámi loučíme a děkujeme za pozornost. Se zpravodajstvím se přihlásíme zase zítra od 8.00 hod.
22:30 | Dále se hlasuje o návrzích s LGBTQ tematikou z konventů. Žádný z předložených návrhů neprošel.❌
22:15 | Vítězí varianta, která státní legislativní změny zanáší do usnesení synodu, ale prozatím NEUMOŽŇUJE uzavírat partnerství v ČCE. Pro rozhodnutí, zda církev bude v budoucnosti umožnovat asistenci kazatelů při uzavírání partnerství osob stejného pohlaví si synod vyžádal vyjádření od sborů a seniorátů. Přijaté usnesení zpřesňuje loňské usnesení č. 30. Synod v něm mimo jiné souhlasí s možností požehnání svazků osob stejného pohlaví, pokud o to požádají. Možnost žehnat svazkům osob stejného pohlaví se týká pouze párů, které jsou již (registrovanými) partnery podle právního řádu ČR. Požehnáním se právně svazek neuzavírá. „Žehnáním“ stejnopohlavnímu páru se rozumí veřejné zvěstování Boží přízně a symbolický akt požehnání vztahu, který mezi dvěma lidmi stejného pohlaví vznikl a má perspektivu závazného dlouhodobého trvání. Požehnání předchází přiměřená příprava.
22:10 | V prvním kole hlasování nezískala žádná z variant nadpoloviční většinu. Následuje druhé kolo hlasování, do kterého postupují tři z nich, neboť u dvou došlo k rovnosti hlasů.
21:50 | Synod pokračuje přípravou na elektronické hlasování o předložených návrzích. Nyní přistoupí k samotnému hlasování. Synod se nakonec nezabýval tím, zda věc žehnání stejnopohlavním párům je nebo není učení církve. Proto nebude nutné povinně konat celocírkevní „kolečko“ podle církevního zřízení. Nehledě na to lze ale o věci v rámci církve jednat. S touto možností předsednictvo pracuje a navrhlo tedy čtyři možné varianty usnesení. Hlasuje se tajně, prostřednictvím hlasovacího systému.
21:32 | Synodní senior Pavel Pokorný upozorňuje, že se vystavujeme riziku diskriminace. Pokud se totiž stát snaží srovnat práva homosexuálních a heterosexuálních svazků, pak se nepřiznáním této možnosti homosexuálním párům církev vystavuje riziku diskriminovat je. Nechť církev slouží všem stejně, nebo nikomu.
21:30 | Právní poradce Adam Csukás upozorňuje, že platnost sňatku nebo partnerství před státem nesmí být předmětem spekulací. Nesmíme se ocitnout v právním vakuu, musíme mít ve vztahu ke státu jasno.
21:25 | Senior východomoravského seniorátu Michal Vogl se ptá, jak to bylo v historii, když stát přiznal právo církvi uzavírat sňatky. „Přišlo to do farní kanceláře přípisem na průklepovém papíře. Nikdo se farářů neptal, církev jako taková to neřešila,“ vzpomíná emeritní synodní senior
21:20 | Synod nyní jedná o návrzích právní komise, která předložila dvě varianty usnesení. Obě se vyrovnávají s legislativními změnami, kdy se od 1. 1. 2025 ruší institut registrovaného partnerství a nově se zavádí institut partnerství, které by z pohledu státu mohly uzavírat i církve (včetně ČCE). Oba návrhy zanáší tuto změnu do církevních řádů. Liší se jen tím, zda umožňují nebo neumožňují uzavřít partnerství v ČCE.
21:00 | Plénum nyní jedná o dílčích úpravách několika usnesení tak, jak vyplynuly z rozpravy nebo z jednání komisí. Aktuálně se nehlasuje o usneseních jako takových. Je to příprava a precizování znění těchto usnesení. Zaznívají hlasy z komisí.
20:45 | Na stole je návrh k dennímu pořádku přes návrh předsednictva: „Synod usnáší, že žehnání svazků osob stejného pohlaví je/není otázkou vyznání, učení či bohoslužebného řádu církve ve smyslu § 28 odst. 6 Církevního zřízení.“ Plénum nakonec odhlasovalo, že o tomto návrhu se ⛔️ nebude jednat.
20:45 | Radmila Včelná se také domnívá, že jde o učení církve. Nemyslí si však, že by šlo o NOVÉ učení. Jestliže jsme přijali tezi, že láskyplný a naplňovaný vztah dvou lidí stejného pohlaví není hříchem, pak přijaté rozhodnutí je přesně v mantinelech této teologie, tohoto učení. Západočeský senior Martin Zikmund podporuje, aby věc byla nadále diskutována jen v komisích, ale už ne v církvi. Ta už je podle Martina Zikmunda tématem unavená. Filip Keller navrhuje přechod k dennímu pořádku – tedy aby se o návrhu, zda jde či nejde o učení církve, nehlasovalo. Navrhuje rovnou diskusi o konkrétních návrzích.
20:42 | Tomáš Pavelka navazuje na Vlada Kopeckého, který hovořil o tom, že s klidem žehnáme parním lokomotivám, obecním praporům a hasičským stříkačkám, aniž bychom o tom diskutovali ve sborech a seniorátech. Bratr Pavelka vysvětluje, že pokud to bereme tak, že v protestantském smyslu je práce jakousi bohoslužbou všedního dne, což je historicky legitimní teologický pohled, pak například lze žehnat strojům a vztáhnout se k nim jako prostředku od Boha, kterého se nám dostává už do tohoto světa.
20:34 | Předseda synodu Michal Kitta připomíná provázanost s kulturou. Zmiňuje absolventskou práci Elišky Vančové, kde je toto popsáno.
20:32 | Jiří Tengler přibližuje svůj pohled: požehnání se netýká přístupu ke spáse. Požehnáním ji neohrožujeme. Proto se věc netýká učení. Členka synodní rady Jana Šarounová doplňuje, že otázku považuje za učení církve. "Ale pokud je to loňské usnesení přešlap, pak mám naději, že to je přešlap udělaný z lásky," dodává.
20:30 | Jan Růžička akcentuje to, že jde o MOŽNOST. Pokud bychom něco přikazovali všem, pak jde zřejmě o dogma, o učení. Pokud vyjadřujeme možnost, pak se zřejmě o učení může jednat jen těžko. Stanovisko Jana Růžičky podpořil náměstek synodního seniora Ondřej Titěra.
20:28 | Daniel Ženatý: „Domnívám se, že úkolem církve je žehnat. Pokud se teď bavíme o tom, že žehnat nemáme, pak stanovujeme první skupinu lidí, kterým něco od Pána Boha odepřeme. Nutně pak hledáme a definujeme skupinu, které nechceme žehnat.“
20:25 | Olga Navrátilová klade otázku: „Pokud by to bylo učení, co tím konstatováním vlastně církev učí?“ Na ni navázal synodní senior Pavel Pokorný - podle něj o učení církve hovoří onen před lety přijatý dokument. Ten učí o univerzalitě lidství, o tom, že jsme si rovni. Královéhradecký senior Tomáš Molnár se ptá, co je učení církve? Jak to definovat?
20:22 | Právní poradce synodu Adam Csukás připomíná, že pokud nyní synod rozhodne, že jde o otázku učení, neznamená to automaticky zneplatnění loňského usnesení. Není to automatické.
20:20 | Filip Keller klade otázku, jakou to bude mít souvislost v návaznosti na loni přijaté usnesení. Pokud bychom nyní odhlasovali, že jde o učení církve, tak co to vlastně znamená? F. Keller zároveň připomíná stanovisko Martina Zikmunda: synod se loni rozhodl, diskuse nastala, synod nyní může pokračovat, zpřesňovat a rozvíjet své uvažování v této věci.
20:15 | Vlado Kopecký připomíná, že synod na svém minulém zasedání jednal v dobré víře, že nemusí aktuální otázku posílat staršovstvům a konventům k diskusi, protože toto "kolečko" už synod absolvoval před cca 17 lety, kdy se diskutoval obsáhlý materiál, který podrobně vymezoval teologickou pozici ČCE v téže věci. V roce 2006 naše církev přistoupila na zásadní teologické stanovisko. Bratr Kopecký doporučuje pastorační uvažování o této věci, nikoli přílišné pokání za jednání, které synod učinil v dobré víře.
20:13 | Prvním přihlášeným do diskuse se přihlásil Roman Mazur. Argumentuje praxí - věc vzbudila diskuse a kontroverze. Dále zasahuje do bohoslužebného řádu, navíc má souvislost s manželstvím a také s ekumenickým pojetím věci. Proto má Roman Mazur za to, že jde o učení církve.
20:10 | Předseda synodu Michal Kitta představil způsob, jakým se bude hlasovat o jednotlivých bodech. Jako první by měla být rozhodnuta otázka, zda otázka žehnání svazkům stejného pohlaví je či není otázkou učení/vyznání církve. K této otázce je otevřena rozprava.
20:05 | Modlitbou zahajuje Pavlína Lukášová. Sálem zní píseň „Moudrost mi, Pane, dávej“. Sestra Lukášová předtím povzbudila shromáždění, aby zpívalo „svižně“.
20:00 | Vítáme vás u posledního dnešního jednacího bloku. Po jednání v komisích a večeři se znovu zaplňuje sál Komunitního centra Matky Terezy. Čeká nás jednání, které se vrací k problematice soužití s LGBTQ lidmi v církvi. Konkrétně by synodálové a synodálky měli navázat na dnešní dopolední diskusi, a to hlasováním o návrzích (některé byly k hlasování předem připravené např. z konventů, jiné vzešly z komisí, další se objevily právě během dopolední diskuse).
15:31 | Páteční odpoledne pokračuje jednáním v komisích. Členové a poradci synodu jsou rozděleni do čtyř komisí: teologické, výchovné, právní a hospodářské. Ty nyní projednají přidělené tisky a návrhy z rozpravy. Jednání v komisích je neveřejné, s online reportáží se přihlásíme opět ve 20 hodin.
15:28 | Tento blok programu zakončuje modlitbou Ladislav Havelka. Dej nám moudrost, odvahu, je přímluva písně, kterou nyní synodálové a synodálky zpívají.
15:27 | Synod vzal na vědomí průběžnou informaci synodní rady o naplňování strategického plánu.
15:26 | Synod prohlašuje kazatelské místo ve farním sboru v České Lípě za podporované na dobu čtyř let od 1. ledna 2025. Výše podpory bude činit 60 % stanoveného odvodu do Personálního fondu.
15:24 | Synod prohlašuje kazatelské místo ve farním sboru v Kyjově za podporované na dobu čtyř let od 1. ledna 2025. Výše podpory bude odstupňována ve výši 100 - 90 - 80 - 70 % stanoveného odvodu do Personálního fondu.
15:15 | K tématu podporovaných kazatelských míst v Kyjově a České Lípě byla otevřena rozprava.
15:10 | Už dřívější zasedání synodu odsouhlasila, že v roce 2024 budou čerpat podporu ze solidárních prostředků na základě prohlášení kazatelského místa za podporované čtyři sbory: povšechný sbor (1-5/2024), farní sbor v Hranicích (po celý rok), farní sbor v Chebu (po celý rok) a farní sbor v Ústí nad Labem (10-12/2024). Letošní zasedání právě rozhodlo navíc o tom, že prodlouží podporu farnímu sboru v Roztokách u Prahy až do 30. 9. 2026.
15:06 | Na základě žádosti Ochranovského seniorátu synod schvaluje odpuštění dluhu na Personálním fondu Ochranovskému sboru při ČCE v Železném Brodě ve výši 17.700 Kč. Dluh bude uhrazen ze solidárních prostředků.
15:05 | Mají být kazatelé a kazatelky systematicky odměňováni za službu v neobsazených sborech? Návrh, aby synodní rada připravila pravidla takového odměňování nebyl schválen, ❌ byl navržen přechod k dennímu pořádku.
15:00 | Co s chátrajícím církevním majetkem? Synod uložil synodní radě, aby připravila sborům systém podpory pro nakládání s nemovitostmi vyžadujícími rekonstrukci. Doporučit, jak mají postupovat v případech, když sbory vlastní chátrající kostel a další nemovitosti, jak získávat finanční prostředky na jejich rekonstrukci, případně jak se těchto nemovitostí zbavovat.
14:55 | Projednává se návrh týkající se možnosti čerpat restituční prostředky ve prospěch finančně slabých sborů. ❌ Návrh neprošel.
14:45 | Synod vzal na vědomí zprávu o rekonstrukci ubytovacích prostor v přední části Husova domu (v sídle ČCE v pražské Jungmannově ulici). Ty nyní provozuje externí nájemce. Návratnost investice vychází do čtyř let.
Synod vzal na vědomí informaci o realizaci a přípravě investičních akcí v Horském domově v Herlíkovicích.
Synod vzal na vědomí zprávu synodní rady o využití prostředků určených pro diakonické a rozvojové projekty.
Synod vzal na vědomí informaci o postupu přípravy stavby nové budovy pro pražské školy EA.
14:35 | Po uzavřeném jednání pokračuje jednání synodu dalšími body podle programu.
11:55 | Blíží se poledne ⌚️, které poukazuje na oběd, krátký odpočinek a načerpání sil do dalšího jednání, ke kterému se synodálové vrátí ve 14 hodin. Před přestávkou je prostor pro modlitbu seniora pražského seniorátu Matěje Opočenského a pro společnou píseň.
Přihlásíme se vám opět po začátku jednání, přibližně kolem 14.30 hod. (protože jednání od 14 hodin bude v uzavřeném režimu, ze kterého není možné pořizovat reportáž).
11:45 | Synod zdraví Rita Famos, prezidentka Evangelické reformované církve ve Švýcarsku. Zmiňuje společný projekt rekonstrukce společenské místnosti v bělečském táboře, který právě Švýcaři podpořili výtěžkem ze sbírky při mnoha konfirmačních bohoslužbách. Hovoří také o válce na Ukrajině a důležitost role církví v úsilí o mír.
11:40 | ✋ Synod vzal na vědomí obě varianty transformace Jeronýmovy jednoty a vyzývá konventy, aby se vyjádřily, kterou z variant preferují. Synod také uložil synodní radě, aby v této věci zahájila řízení o změně Církevního zřízení.
11:35 | Otevíráme téma transformace Jeronýmovy jednoty do grantového systému ČCE. Náměty ke změnám se týkají především způsobu prezentace projektů, které se ucházejí o podporu, způsobu komunikace a organizace sbírek včetně jejich srozumitelného pojmenování, pravidel poskytování půjček. Řada dalších námětů vyplynula z praktických zkušeností z digitalizace. Návrh synodní rady vysvětluje synodní kurátor Jiří Schneider. Jsou možné dvě varianty:
První varianta nemění zakotvení Jeronýmovy jednoty ve správě církve včetně jejích orgánů, změnil by se pouze obsah a některé procedury fungování.
Druhá varianta počítá se zrušením Jeronýmovy jednoty se všemi jejími orgány a zřízením Nemovitostního fondu (NF), který by byl organizován obdobně jako Personální fond (PF) – církev by tak měla dva srozumitelně pojmenované a efektivně řízené fondy určené jednak pro mzdy zaměstnanců (PF) a jednak pro údržbu nemovitostí (NF).
11:30 | Synod schválil závaznou výši odvodu do Personálního fondu za plný kazatelský úvazek na rok 2026 ve výši 460 000 Kč, přičemž paušální část odvodu činí 370 000 Kč a základ pro výpočet poměrné části odvodu činí 90 000 Kč. Synod také schvaluje indikativní výši odvodů do Personálního fondu za plný kazatelský úvazek na roky 2027, 2028 a 2029 ve výši 530 000 Kč, 590 000 Kč a 650 000 Kč.
11:27 | Synod schválil celocírkevní repartice (rozpočítané dle stávajícího poměru na senioráty) pro rok 2025 ve výši 8 milionů Kč. Rozdělení církevních repartic:
Seniorát |
Repartice 2025 |
Seniorát |
Repartice 2025 |
||
I |
Pražský |
1 361 500 |
VIII |
Chrudimský |
644 800 |
II |
Poděbradský |
600 900 |
IX |
Poličský |
366 500 |
III |
Jihočeský |
159 100 |
X |
Horácký |
495 900 |
IV |
Západočeský |
320 400 |
XI |
Brněnský |
974 900 |
V |
Ústecký |
243 800 |
XII |
Východomoravský |
1 229 300 |
VI |
Liberecký |
187 500 |
XIII |
Moravskoslezský |
864 400 |
VII |
Královéhradecký |
464 100 |
XIV |
Ochranovský |
86 900 |
Celkem |
8 000 000 |
11:25 | Synod dále schvaluje účetní závěrku povšechného sboru za rok 2023 a rozpočet povšechného sboru na rok 2024.
11:20 | Synod schvaluje Zprávu Jeronýmovy jednoty, Zprávu správní rady personálního fondu, Zprávu investičního výboru synodní rady, Zprávu revizorů hospodaření povšechného sboru.
11:15 | Nyní probíhá schvalování různých hospodářských zpráv.
11:14 | Jaromír Křivohlavý připomíná, že finanční krvácení sborů by se dalo kompenzovat štědřejšími příspěvky salárníků, Stačilo by 2 500 Kč za rok na salárníka.
11:12 | Martin Balcar apeluje na důslednější zavádění tržního nájemného, které má být jedním z významných finančních zdrojů provozu církve.
11:10 | Jiří Schneider i Věra Štulcová potvrzují, že částky uvedené v tiscích jako výhled do roku 2034 jsou odhady. Nikdo nedokáže říct, jak se bude vyvíjet inflace a další proměnlivé ukazatele.
11:05 | Malé osvěžení uprostřed náročné ekonomické debaty: podívejte se na fotky ze včerejších zahajovacích bohoslužeb synodu
11:02 | Jan Matějka podává vysvětlení, jak fungují vztahy mezi investičními fondy, personálním fondem a nárůstem odvodů, které mají zajstit důstojné farářské platy.
10:56 | Člen synodní rady Jiří Schneider vysvětluje, jak se výhledy finančních toků do budoucna propočítávají. Do těchto procesů naneštěstí vstupuje mnoho neznámých, jako je výše inflace, celospolečenské změny, válka a podobně.
10:49 | Jiří Bureš žádá vysvětlení některých položek z tisku 13, který se týká finančních zdrojů pro rozpočet, zejména jak jsou do něj zapracovány výnosy investičních fondů. Podle usnesení minulých synodů by měly tyto výnosy sloužit k tomu, aby sbory byly uchráněny neúměrného zvyšování odvodů.
10:42 | Věra Štulcová konstatuje, že hospodaření v roce 2023 vykázalo na rozdíl od minulých let zisk, ačkoli se nezvyšovaly repartice. Do budoucna se počítá se snižováním příspěvků od státu a zároveň se zvyšováním odvodů do Personálního fondu. Podrobný ekonomický rozbor financí byl doprovozen několika přehlednými grafy a vyčerpávající zpráva hlavní ekonomky sklidila zasloužený potlesk.
10:35 | Vystupuje hlavní ekonomka Věra Štulcová a informuje o získávání a využívání zdrojů povšechného sboru. Přehledně je vidět na přiloženém schématu (kliknutím zvětšíte).
10:32 | Otevírá se blok jednání, který se bude zabývat hospodařením církve. Jan Matějka referuje o navrhovaných změnách statutu Personálního fondu tak, aby lépe vyhovoval měnícím se podmínkám správy fondu.
10:29 | V rozpravě se nyní řeší několik menších úprav předloženého návrhu. Vyjadřují se též zástupci komisí.
10:25 | Právní poradce synodu Adam Csukás vysvětluje legislativní změnu našeho státu v tom smyslu, že nově umožní církvím a náboženským společnostem, které o to projeví zájem a disponují příslušným zvláštním právem podle zákona o církvích (mezi ty patří i ČCE), asistovat při uzavírání partnerství, což je právní institut, který nahradí dosavadní registrované partnerství osob stejného pohlaví. S tímto se musí synod vyrovnat. V tomto smyslu předkládá právní komise dvě varianty navrženého usnesení. Jedna z nich reflektuje změnu občanskoprávní terminologie v našich řádech, ale neumožňuje kazatelům asistovat při uzavírání partnerství; ta druhá kromě reflektování změny občanskoprávní terminologie naopak umožňuje kazatelům ČCE asistovat při uzavírání partnerství.
10:20 | Jiří Bureš konstatuje, že podnět, který stál za loňským rozhodnutím o možnosti žehnat stejnopohlavním svazkům, byl především pastorační. „Jedná se o podporu určité minoritní skupiny lidí, proto je možné konstatovat, že nejde o věc učení církve.“
10:15 | Jednání pokračuje znovu otevřenou rozpravou. Zpravodaj právní komise Jan Keřkovský informuje o legislativních změnách, které se týkají uzavírání partnerství, stát nás počítá mezi církve, které mohou uzavírat manželství, tedy do budoucna i partnerství, k tomu je třeba našeho vyjádření. Právní komise doporučuje přijetí jedné z variant návrhů usnesení z tisku 17/1, které jsou závislé na změnách legislativy ČR a podle kterých půjde buď pouze o žehnání partnerským svazkům, nebo o žehnání včetně uzavírání partnerství. Kromě toho právní komise doporučuje nejprve rozhodnout o tom, zda otázka žehnání párům je či není otázkou učení církve.
10:00 | Je vyhlášen konec rozpravy a desetiminutová přestávka v jednání.
9:55 | Jiří Tengler děkuje synodní radě i všem, kdo se snaží diskusi v církvi moderovat. „Ukazuje se, že jsou v církvi dva tábory. První konstatuje, že je skupina, která žehná a skupina, která nežehná a je to tak v pořádku, mohou spolu existovat. Druhý tábor naopak usiluje o jednotu v tom, že žehnat nebudeme vůbec.“
9:50 | Poradce synodu za mládež Jan Dostál reaguje na Davida Brahu. Upozorňuje na otevřený dopis mládeže moravskoslezského seniorátu, který usnesení loňského synodu jednoznačně podporuje. „Sice mládež nemá hlasovací právo, ale náš hlas je poměrně zřetelný a jasný," upozorňuje Dostál. Revokace loňského usnesení by podle něj "učinila církev navenek nečitelnou“. Je možné mluvit o návrzích, které by respektovaly „mapu sborů“ ochotných či neochotných žehnat LGBTQ lidem, to ano. Ale revokace by byla špatnou cestou. Jan Dostál navíc vyjadřuje své přesvědčení, že přijetím usnesení na loňském synodu nebyly nijak porušeny církevní řády.
9:50 | Zvonimír Šorm je pro velmi pozorné, doslovné a často také rozporuplné čtení písma. „Protože právě to nám ukáže napětí i rozpory a musíme o věcech přemýšlet do hloubky.“
9:45 | Jakub Němec, poradce za mládež, hovoří o předsudcích. O spoustě věcí máme jakýsi předběžný úsudek, tak funguje naše hlava. „Loňské usnesení vnímám jako takové hozené vidle, něco, co rozčíslo stojaté vody, po němž zavládla panika. Je vlastně dobře, že se díky debatám rozšířilo povědomí o tématu. Proč se takto dalekosáhle nebavíme i o jiných důležitých tématech?“
9:40 | Právní poradce synodu Adam Csukás se snaží nabídnout ještě jiný pohled na ustanovení § 28 odst. 6 Církevního zřízení (otázka učení církve). „Když si s nějakým ustanovením nevím rady, snažím se dopídit, jak se do řádů dostalo, jaký byl úmysl zákonodárce (totiž synodu).“ V Církevním zřízení z roku 1892 nalezneme pravomoc synodu rozhodovat – v tomto pořadí – o církevním zákonodárství a „o otázkách učení církve, jako o připuštění zpěvníků, katechismů a učebnic náboženských pro konfirmandy (katechumeny) jakož i agend; dále o otázkách řádu bohoslužebného a liturgie; stanoviti revers pro faráře, upraviti předpisy o církevním přijímání přestupujících, ustanovovati církevní slavnostní dny“. Když se podíváme do § 28 odst. 6 v současném znění, ještě i to pořadí je stejné! „Ve zřízení z r. 1922 se vysvětlení učení vypouští, avšak k pravomoci synodu rozhodovat o církevním zákonodárství se doplňuje: ‚jsou-li návrhy synodního výboru větší důležitosti, musí býti dříve zaslány všem sborům a seniorátům k projednání‘ – a to je zárodek našeho církevního ‚kolečka‘.“ Ve zřízení z roku 1954 se do § 28 odst. 6 doplňuje i vyznání – myšleno a. v. a h. v., protože rozhodovat o vyznání církve znamená v dobovém kontextu rozhodovat o identitě církve (v r. 1947 se synod po třech desetiletí opětovně přihlásil k a. v. a h. v., což bylo tehdy v živé paměti), nejde o jednotlivosti vyznání (či učení) církve, ale o vyznání jako text, k němuž se církev může přihlásit. „A zároveň se doplňuje kolečko i u pravomoci rozhodovat o otázkách učení a bohoslužebného řádu. A už jsme doma. Takto jsme se totiž dostali od pravomoci synodu rozhodovat bez kolečka o učebnicích pro konfirmandy v CZ 1892 ke kolečku při rozhodování o žehnání svazkům osob stejného pohlaví, protože stále mechanicky přejímáme pojem ‚učení‘ ve smyslu 19. století,“ doplňuje Csukás.
9:30 | Martin Zikmund děkuje za uspořádání tematické konference s odborníky. Vnímá to jako dobrou cestu do budoucna. „Cesta dopředu pro naši církev je, abychom vydrželi napětí nesouhlasu a šli spolu dál, ač nemáme v této věci stejné stanovisko. To je důležité i z ekumenického hlediska, jako příklad pro ostatní.“
9:30 | David Braha podotýká, že problém doby je, že nehledáme v Písmu. Církve jsou pod tlakem doby. Máme instantní řešení, která se jednotlivcům líbí nebo nelíbí. „Kážeme o lásce, říkal Ježíš někdy, že je potřeba něco opustit? Přikryje láska všechno?“
9:30 | Olga Navrátilová podporuje návrh, terý vzešel z komise „Názorová menšina nemá držet v šachu většinu. Pokud návrh nepřijmeme, převáží názor menšiny.“
9:25 | Michal Vogl: rok bouřlivých debat byl velmi užitečný, zdá se mu, že si víc rozumíme, známe argumenty a stanoviska i těch, s nimiž nesouhlasíme. Diskuse se vede v kultivovaném duchu, to je dobré a důležité. „Co se týče ekumeny, nenarazil jsem na problém, někteří nám spíš závidí a respektují, že to takto máme.“
9:25 | Tomáš Pavelka se otevřeně přihlašuje k biblickému fundamentalismu. „Tolerancí homosexuality se vracíme do antiky.“
9:20 | Zlínská kurátorka Janina Zemanová připojuje svou reakci: „Je pro mě nepřijatelná mapa sborů, které deklarují ochotu či neochotu žehnat LGBTQ lidem. V. Stejskal říkal, že 'konzervativnější část církve je trochu jiná a zaslouží respekt' - to ale platí i opačným směrem. Při cestách po sborech slýchám i vulgarity a velkou neúctu. Jsem ráda, že se debata kultivuje a vede tímto směrem.“
9:15 | Synodní senior Pavel Pokorný připomíná svatodušní zázrak s rozdělením jazyků. Jazyk není jen záležitost gramatická, ale také věc myšlení a kultury. Rozmanitost kultur v jedné církvi se může vejít do svatodušní rozmanitosti. K tomu jako synod od počátku takto přistupujeme. Je tu možnost žehnat, možnost různých přístupů. Moje zkušenost z debat je pestrá. Mezi těmi, jimž se to nelíbí, se setkává s tím, že přeslechnou právě to, že je to možnost. Nejsou do ničeho nuceni. Respektujeme jejich volbu nežehnat, ale odpůrci často poukazují k tomu, že nemá žehnat nikdo. „Byl bych rád, kdyby se nám podařilo udržet respekt vzájemně. Synod schválil katechismus a zpěvník. Používají katechismus nebo zpěvník ve všech sborech stejný?“
9:10 | Brandýský farář Petr Pivoňka reaguje na poznámku T. Pavelky ve zprávě komise. Mikuláš Vymětal, člen zmiňované komise, je spoluorganizátorem Mezinárodních dnů proti rasismu – proto se tam tato souvislost objevila. A téma LGBTQ s tématem rasismu má mnoho společného. „Ani na vteřinu vám, bratře Pavelko, nepodsouvám zmíněné postoje, ale že tato dvě témata souvisí, je zcela nepochybné. Stačí vzpomenout na vraždu v podniku Tepláreň na Slovensku a další podobné případy.“
9:10 | Josef Bartoň svůj přispěvek koncipuje jako modlitbu. Prosí, aby se Bůh svým požehnáním dotkl lidí na synodu, aby Duch svatý způsobil jednotu.
9:05 | Ema Pospíšilová, delegátka za mládež, přichází s osobním příspěvkem. Uplynulých 365 dnů bylo pro queer člověka, který se hrdě hlásí k ČCE, velmi náročných. Děkuje všem, kdo zůstali v diskusích věcní, nezapomněli, že jde o lidi s emocemi a ne věci. Děkuje za tematický web a kultivovanou debatu.
9:05 | Hovoří senior moravskoslezského seniorátu Vlastimil Stejskal: „Kdyby takováto diskuse proběhla loni, bylo by to lepší. Nicméně já to mám jinak, nemohu s tím (žehnáním LGBTQ párům) souhlasit. Nejsme v tom jednotní a navenek to vypadá (před médii apod.), že církev jako CELEK tuto praxi přijímá. A s tím mám problém. Hovoří se o vzájemném respektu a zraňování lidí s odlišnou sexuální orientací. Ale zraňováni jsou i ti, kteří jsou dnes označováni za fundamentalisy. Na nich církev v některých sborech vyrostla. A tato skupina je teď shazována, protože nerozumí, že teologie jde dál, mají svou víru tradičnější.“
9:00 | Simona Kopecká příchází s okénkem do historie církve od roku 1998. Co šlo ze synodu do „kolečka“, tedy k posouzení sborům a seniorátům: témata jako vztah křesťanů a židů, nové návrhy textů modlitby Páně, apoštolského vyznání víry, nicejsko-cařihradského vyznání, text kazatelského reversu. Do kolečka naopak nešlo: založení ochranovského seniorátu při ČCE, vstup do Světového luterského svazu (včetně přijetí Luterova Malého katechismu), vydání katechismu Jiřího Grubera, usnesení o tom, že talár mohou nosit i předčitatelé, možnost vysluhování večeře Páně dětem, majetkové vyrovnání se státem, liturgické formuláře a nový zpěvník, prohlášení o vztahu k muslimům.
9:00 | Zvonimír Šorm: varuje před argumentací věroučnými texty tzv. konfesí, na nichž stojí věrouka naší církve. Když o něčem konfese nemluví, ještě to neznamená, že to odmítá. I u textů konfesí nalezneme různé protimluvy. Svět není neměnný, vše se děje v souvislostech. Navrhuje úpravu zdůvodnění výše uvedeného navrženého usnesení M. Přívratského.
8:45 | Radmila Včelná byla autorkou návrhu, který vloni způsobil takovou bouři. Je jí to líto, ale nepovažuje to za chybu. Návrh nechtěl obcházet procedurální záležitosti v církvi. Pamatuje, že na synodu se téma již řešilo – synod měl rozhodnout, jestli žehnání je nebo není legitimní, protože se tak i tak děje. V církvi už téma probíráme více než dvacet let. LGBT lidé přicházejí a ptají se „jak to má vaše církev?“ Nechci odpovídat „počkejte, my ještě jednáme“. Jednota v této věci nebude, měli bychom ale říct, že žehnání LGBT párům možné je.
8:45 | Filip Keller připomíná, jak toto téma řeší Spojená reformovaná církev v Anglii. Tam jsou sbory, kde se rozhodli jedním nebo druhým způsobem i ty, které zatím debatu neuzavřely. Tuto otevřenost vnímá jako důležitou.
8:40 | Ondřej Titěra: Nálepku na dveřích kostela „zde je inkluzivní shromáždění“ nepotřebujeme. Ježíšovo „pojďte ke mně všichni“ je dostatečné.
8:40 | Milan Přívratský podává návrh, který rozhodnutí o žehnání stejnopohlavním svazkům deleguje na staršovstva a kazatele jednotlivých sborů.
8:35 | David Nečil: homosexuální svazky se nedají odvodit z bible stejně jako mnohé další věci. Připomíná jiný text: Jednejte z druhými tak, jak byste chtěli, aby druzí jednali s vámi. Lidé, kterým jde o požehnání svazku, chtějí žít v trvalém, věrném svazku. Z toho bychom se jako křesťané měli radovat a ne to odmítat.
8:35 | Martin Zikmund: připomíná knihu o manželství a rodině a volných formách vztahu heidelberského teologa M. Beckera, který se vrací k biblickému vnímání tématu a tvrdí, že je stále platné. Zikmund konstatuje, že církev je rozdělená a že žehnání by se mělo dít tam, kde za tím stojí farář i staršovstvo. Pokud by to takto fungovalo, odpovědnost by ležela na místním sboru a odpůrci by si mohli oddechnout.
8:35 | Roman Mazur vnímá, že usnesení o žehnání stejnopohlavních párů vychází z většinového názoru v církvi a oceňuje, že ponechává prostor i pro ty, kdo jsou jiného názoru. Církevní zřízení omezuje a zpomaluje klíčové změny v církvi (tato usnesení jdou do takzvaného kolečka seniorátů a sborů). Synodní rada byla z více stran upozorněna, že loňské usnesení se týká učení církve a bohoslužebného řádu a že tedy nemohlo být bez výše uvedeného kolečka přijato. Otázka komu a čemu lze žehnat do oblasti učení církve a bohoslužebného řádu patří. Bylo to též ekumenicky problematické pro některé církve v ČR. Podává návrh, aby synod konstatoval, že téma mělo být "posláno" do kolečka.
8:30 | V diskusi vystupuje Jan Keřkovský za komisi C: usnesení z loňska platí, synod ho můžeme revokovat. Připomíná Komenského uspořádání věcí podstatných, služebných a případných. Úročné půjčky JJ jsou také doslovně proti bibli, kde je zapovězeno půjčování na úrok. Ale velmi záleží ne na tom, zda nebo jak to děláme, ale PROČ to děláme. Jak to ovlivňuje konkrétní lidi, jak to na ně dopadá, zda činíme dobro...
8:25 | Tomáš Pavelka připomíná dvě věci ke zprávě komise LGBT: Nechápe, jak se pojí LGBT s konferencí na téma rasismu (ve zprávě komise pro rozhovor o soužití s LGBTQ lidmi v církvi se objevil odkaz na to, že téma LGBTQ bylo součástí senátní konference, která se konala v rámci Mezinárodních dní proti rasismu), uráží ho to. Druhá věc je, že by uvítal jmenovitý seznam kazatelů, kteří se k žehnání hlásí (a kteří ne), aby v tom byl přehled – a aby měli někteří možnost vyjádřit svůj nesouhlas.
8:20 | Hovoří Simona Kopecká, náměstkyně synodního kurátora. Jako pozitivní po všech aktivitách kolem tématu za poslední dobu vnímá, že někteří lidé kolem nás se poprvé osobně setkali s LGBT orientovanými lidmi. Jako důležité vidí i to, že poctivě vedeme rozhovor, umíme si naslouchat. Máme poctivý zájem o biblické souvislosti, byť se v jejich porozumění někdy neshodujeme,
Petr Pivoňka věří, že činnost LGBT komise má smysl - posláním je hlavně vést rozhovor a k tomuto rozhovoru zvát. Tento rozhovor zřejmě ještě probíhat bude. Druhá část poslání komise je připravit pro jednání synodu stanovisko, zda manželství může být vztaženo i ke stejnopohlavním párům. Toto stanovisko bychom rádi předali příštímu jednání synodu.
8:15 | Úvodního slova za komisi pro LGBT se ujímá Petr Pivoňka, předseda komise pro rozhovor a soužití s LGBT+ lidmi v církvi. Příspěvky v diskusi ohraničeny na nejvýše 2 x 5 minut.
8:10 | Informace předsednictva o dnešním programu: odpolední představení nových ředitelů Diakonie nebude. Večerní rezerva pro případné další jednání na téma LGBT zatím zůstává otevřena.
8:05 | Ranní jednání zahajujeme modlitbou Olgy Navrátilové. Zazněla prosba o moudrost při jednání v obtížných tématech, jež církev rozdělují. Shromáždění zpívá společnou píseň.
8:00 | Druhým jednacím dnem synodu vás budou provázet (zleva) Adéla Rozbořilová, Jiří Hofman, Daniela Ženatá a Pavel Hanych.